מספר חירום 24/7 חייגו: 050-7451980
לייעוץ ראשוני התקשרו: 052-563-4178

תאונת דרכים אופנוע – מה חשוב לדעת?

25.01.2022

תאונת דרכים אופנוע

בעולם המשפט, תחום התחבורה הוא אחד התחומים הרחבים והמגוונים. גם

במסגרתו, ישנם נושאי משנה, שלכל אחד מהם היבטים מיוחדים לגביו. כך הדבר, גם לגבי תאונת דרכים אופנוע. אלה כמה דברים, שכדאי לדעת על כך:

 

מה מיוחד בתאונות אלה?

מבין כלי הרכב השונים, אופנועים הם בין אלה שנוטים במיוחד להיות מעורבים בתאונות – חלק גדול מהן תאונות דרכים קטלניות. זאת, בגלל כמה סיבות שמשתלבות ביחד:

  • מהירות – זה אמנם רכב דו גלגלי, אבל הוא מהיר בהרבה מאופניים. כך שבעקבות תאונת דרכים אופנוע עלול להזיק ולהינזק, במידה רבה מאוד.
  • יציבות – אופנוע בתנועה הוא אמנם רכב יציב, אבל מאחר יש לו רק שני גלגלים, קל לו מאוד לאבד יציבות זו. מצבים כמו כביש חלק או פיצוץ צמיג, יהיו לרוב חמורים יותר באופנוע, ביחס לרכב עם ארבעה גלגלים.
  • חוסר הגנה – נהגים ברכב רגיל, מוגנים מכל הצדדים על ידי שלדת הרכב וגם באמצעות חגורת בטיחות. לא כך נהגי אופנוע. במסגרת תאונת דרכים אופנוע עלול להיפגע ישירות. במקרים רבים הרוכב אף ייזרק מהאופנוע, באופן שמביא לפציעות חמורות ואף למוות. בולטות במיוחד, פגיעות בפלג הגוף העליון כולל הראש. גם פגיעות הגפיים והעור בתאונות אופנוע, בהחלט אינן "מלבבות" או פשוטות להחלמה. כמו כן, במצבי תאונות דרכים אופנועים לא יכולים להסתמך על שימוש בכריות אוויר מתנפחות, כפי שיש ברכבים רגילים. ניתן אמנם לרכוש ווסט מיוחד, אשר מתנפח אוטומטית במקרי חירום, אך הוא לא מספק הגנה מושלמת. מוצרים אלה גם יקרים יחסית.
  • דפוסי נהיגה מסוכנים – במגוון נסיבות של תאונות דרכים אופנועים עוברים בין רכבים רגילים ועוקפים אותם, תודות למבנה הצר של האופנוע. רואים זאת הרבה, בהקשר של "היחלצות" מפקקי תנועה או קבלת קנס על פלאפון בנהיגה. אם זה נעשה באופן לא זהיר או תוך עבירה על החוק, עלולה להיגרם תאונת אופנוע והרוכב גם עלול לקבל דו"ח.

 

מה מתבטא בתאונה

מעבר לנסיבות התאונה עצמה, שהן לעתים טראגיות, עשויות להיות להתרחשות תאונת דרכים אופנוע השלכות משפטיות שונות. אלה כמה דוגמאות בולטות לכך:

  1. הפרת כללי נהיגה כלליים – כמובן, בהקשר תאונות דרכים אופנועים אינם פטורים מציות לחוקי התחבורה הרגילים. נהיגה על פי החוק, בהתאם לתמרורים במקום התאונה, עצירה ומתן עזרה לאחר התאונה (שאחרת, זה עשוי להיות מצב של "פגע וברח"), וכדומה. מבחינה זו, אין הבדל בין תאונה רגילה לבין תאונת אופנועים.
  2. הפרת כללים בנוגע לרכב דו גלגלי – כמו חובת חבישת קסדה. במצב של תאונת דרכים אופנוע הוא כאמור רכב מסוכן יותר, כך שלקסדה יש משמעות בטיחותית כמובן ולא רק חוקית.
  3. ביטוח – קיומו של ביטוח בתוקף, בין אם זה חובה, מקיף או צד ג וכן כל האינטראקציה מול חברות הביטוח במקרה תאונה. אם בעקבות תאונת אופנוע יידרש אשפוז, ביטוח החובה אמור לכסות זאת. כך גם לגבי הוצאות שיקום וגם בהקשר אובדן כושר עבודה.
  4. הגורמים המעורבים – יש השלכות משפטיות רבות ומגוונות, למה שקורה לגבי אנשים שונים בהקשר תאונה כזו. למשל, הולך רגל שנפגע, אדם שהרכבתם על האופנוע או רכוש שבו האופנוע פגע.
  5. וותק ועבר מבחינת עברות תנועה – וותק כנהג והיסטוריה מבחינת תאונות דרכים אופנועים ובכלל.

 

חשיבות עורך הדין

בעקבות תאונות אופנוע יש חשיבות רבה להסתייעות עם בעל מקצוע בדמות עורך דין תעבורה מנוסה, אשר מתמחה בכך. הסיבות לכך רבות ורק בקצרה, כדאי לשים לב לשתי הדוגמאות הבאות:

הפעולות הראשוניות – בעזרת עורך דין שמתמחה במצבים של תאונות דרכים אופנועים, תוכלו להבטיח שאתם פועלים בצורה אופטימאלית. הדבר משמעותי באופן מיוחד בהתחלה, עם היבטים כגון האינטראקציה הראשונית עם בית חולים, משטרה, גורמים שונים שהיו מעורבים בתאונה ועוד. עשויים להיות גם היבטים מידיים של אובדן כושר עבודה, שבהם העו"ד יוכל לסייע בקבלת פיצויים מידיים.

ההשלכות הכבדות – במסגרת תאונת דרכים אופנוע ורוכבו עלולים לסבול מנזקים חמורים במיוחד. אפילו יותר, מאשר רואים בתאונות בהן מעורבים רכבים בעלי ארבעה גלגלים. לעתים יש קורבנות בנפש, פעמים רבות נזקי גוף חמורים ולעתים קרובות נזקים כבדים לרכוש.

 

נקודות מיוחדות רבות

כמובן, אחד מיתרונותיו המיוחדים והחשובים ביותר של עורך דין לתעבורה, הוא הידע והניסיון. סביר שהוא יודע דברים רבים שאתם לא יודעים או לא בטוחים לגביהם וידע זה עשוי להיות משמעותי מאוד עבורכם. אלה כמה דוגמאות ממחישות:

  1. סיווג התאונה – האם תאונה עם אופנוע היא רק תאונת דרכים? אולי היא גם תאונת עבודה? יש משמעויות שונות לסיווג כזה ותאונת דרכים עשויה להיות גם תאונת עבודה. כיום רואים למשל שליחים רבים על אופנועים, שחלקם בוודאי מסכנים את עצמם ואחרים כנראה יותר מדי.
  2. תאונה עצמית – האם ידעתם, שלא מעט תאונות אופנועים הן למעשה תאונות מסוג "תאונה עצמית"? כלומר, במצבי תאונות דרכים אופנועים עשויים להזיק לעצמם ולרוכב, מבלי לפגוע באנשים אחרים. גם במצבים כאלה, אתם עשויים להיות זכאים לפיצוי.
  3. פגיעה נפשית – עוד נקודה שלא תמיד מודעים לה, היא שגם נזק נפשי בעקבות תאונת דרכים עם אופנוע, עשוי בהחלט להילקח בחשבון.
  4. חשיבות הבדיקות – נזקים עקב תאונת דרכים אופנוע, עשויים להחמיר בהמשך. כפי שציינו, בתאונות מסוג זה הראש הוא בין האיברים שניזוקים במיוחד. לראש יש יכולת לספוג נזקים חמורים למדי, גם מבלי שהדבר יתבטא מיידית בתופעות חיצוניות חמורות בהתאם. אלא שכל טראומה בנוסח כזה לראש, בוודאות מזיקה. הנזק עלול להתבטא במלואו, רק בהמשך. לכן, עורך דין מנוסה ינחה אתכם, לגבי בדיקות רפואיות שכדאי לכם לבצע ובהקדם. יש לכך חשיבות רבה, קודם כל מבחינה רפואית עבורכם, אך גם בהקשר המשפטי.

ברכישת אופנוע ושימוש בו, תאונה איננה דבר בלתי סביר למרבה הצער. למעשה, כדאי להיות ערוכים למצבים כאלה מראש, במיוחד אם אתם בעלי אופנוע, כולל מהיבט עורכי הדין.


*אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי פרטני. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור לעיל עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.
לייעוץ ראשוני שלחו טופס:

    כתובתנו
    דרך בגין 112 תל-אביב 6701308
    077-4420820 משרד
    0525634178 עו״ד אבי דוויק

    0507451980 עו״ד יורי ברנט
    שעות פעילות
    א-ה: מהשעה 9:00-18:00
    דואר אלקטרוני
    dweck-brant@012.net.il
    2024 © כל הזכויות שמורות לדוויק ברנט משרד עורכי דין
    לייעוץ ראשוני
    חייגו עכשיו: 077-4420820
    או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת: